top of page

Einars about for a comeback

Oppdatert: 23. jul. 2019

Bedre inspirasjon for en løpetur vanskelig å oppdrive.

ARTICLE UPDATE 22.july - nederst i saken....

Aldri for sent som det heter uansett nivå en eks maratonløper har sluppet seg ned på. Vi tok med oss all mulig kunnskap om hvordan tynnere luftlag begrenser mulig bevegelsesmønster

På 7.dagen ble det mulig å også jogge oppoverbakke til det paradis av alternative løperuter som tilbys her nøyaktig 1800moh.

De første dager handler om akklimatisering hvor kroppen er ytterst skjør for å ta i. I vannet bak velkomst plakaten er det forbudt å bade

Rundt denne herligheten er det ypperlig å løpe 1000 metere

Spaserende (nesten alle med hund), joggere, løpere samt ørret og fugl vannets disponenter.

Davidson Mesa er ett av de større åpne områder hvor både løpere, joggere og turgåere har sine daglige rundturer.

Tro det eller ei, men maratonløperen forlengst utgått på dato har hver eneste morgen vært i treningstøyet. Harpers lake på 1440m de første dagene, idag tok vi likegodt for oss den ene rundløypa på 5km i Davidson Mesa.

Den timen våre 8km skulle gjennomføres skulle temperatur stige fra +20 til + 28. Så klart det passet godt å treffe noen, samt evt å få tatt enda flere bilder.

1 mile eller 1609m hver vei fra Nighthawk Circle, skulle bli faktisk mer enn 8km. Ojsann da var vi igang. Bena lette og fine, finere enn snus. Men det er varmt nok her. Skulle dra seg til med langt over 30 utpå dagen idag. Men aircondition funker bra i stua

Vårt vertskap er Ben Zywicki og konen Sydney som begge løper hver dag + Leevi, i konstant aktiv bevegelse som gutter flest når man har rukket å bli 22 mdr. Ben snakker nesten flytende norsk, Spirit og Norge-fan, hva var da mer naturlig enn norsk innskripsjon når hans 31 års dag ble feiret forleden dag

Ben er med å sikrer at det ikke går for fort de første kritiske dagene i tunnluften. 6.dag under oppholdet gjorde Ørjan 8x1000m med 440m jogg i 4.20 fart som pausejogg. Kontrollert som i alle 9 forutgående sesongoppkjøringer. Høye volum rolig løping er vår metode for å bygge grunnlag nødvendig for å starte reell konkurranse virksomhet og høyere fart i intervalltrening

Årets sesong er for Ørjan knapt kommet igang. Med fulltidsjobb har Ørjan frem til et stykke ut i juni måned rukket bare en begrenset del mengde av hva som treningsdagbøker forteller å ha gitt tilfredsstillende resultater. NM på Hamar kommer tidlig for Ørjan også i år men idet juli måned er unnagjort, kan vi om alt stemmer nærme oss et ståsted hvor det igjen er mulig å angripe egne personlige bestetider

Neste fartsøkt kjøres på dag 8 og vil bestå i 2 serier 4x300m + 100m jogg bane med piggsko

Vi håper rekke ytterligere en eller to fartsøkter på kortere distanser før avreise i neste uke.

Butterfly Pavillon. Vi vandret i regnskog innendørs enormt fuktig, enormt varmt sammen med hundretalls butterflies....

2,5km nedenfor vårt bosted i Nighthawk Circle samles hundrevis kanskje tusener sommerstid til gratis friluftskonsert. Man tar med seg en lett stol eller sitteunderlag og flater ut på et stort platå ved scenen

Face Vocal Band stod for underholdningen. Turnert i USA og Europa siden oppstart 2002, en helt spesiell opplevelse. Kunne ikke tro egne ører, måtte forflytte fra liggende posisjon foran scenen på marka til bak scenen. Måtte sjekke om det virkelig var tilfelle at de 5 i bandet fikk til et så identisk lydbilde med bass og sologitarer uten bruk av et eneste instrument bortsett fra egen vokal.

Og når musikkvalget var å presentere de mest kjente låter av Queens hitkatalog, ble jo ikke forestillingen mindre interessant

Den udødelige 70-talls musikken fortsatt meget aktuell grunnet filmen "Bohemian Rapsody" (nominert til 5 Oscar) - når det idag 22.juli ble kjent at tittelmelodien nå skal være avspilt over 1 milliard ganger på Youtube

16 dager i Colorado er litt tid, men ikke som i de øde afrikanske sletter. Lokalbefolkningen er ualminnelig forekommende, meget hensynsfull i trafikken og lett å komme i kontakt med. Mange synes å ha puben "Waterloo" som treffsted.

Vi fikk en lengre prat rundt pubens sjel og undertittel "God Bless Johnny Cash". Kategorien "Hardrodk cafe" nærliggende å tenke på når vi vandret gjennom lokalene hvor mye musikk historie hang langs veggene. Gitaren på veggen - en av flere av Johnny Cash sine gitarer han benyttet på turné (som hang her) og da selvfølgelig i signert stand.

Like utenfor vårt bildet hang et signert kunstmaleri, også dette signert Johnny Cash. (Ørjan har nærbilde for spesielt interesserte)

Den nå avdøde Cash frekventerte langt mer i en andre stater enn Colorado, men saken var at den ene av country legendens favoritt puber hadde samme eier som også eier av den pub vi her besøkte. Så da man det også

Søndag 21.juli - klar for oppholdets lengste utflukt. Vi skal gjennom Rocky Mountains - en av USAs nasjonalparker som skimtes med snø på toppene helt i bakgrunnen. 2,5-3 timer frem til vi er ved vårt mål Grand Lake, like langt tilbake på passasjen ved andre side av fjellkjeden

Så klart frister det for ungene å hoppe ut av bilene for å kjenne på snøen her 3700moh. Men dette er ikke lov. Ikke noe sted i nasjonalparken utenom bearbeidede stier for turister

Den 60meter lange spasertur fra parkeringsplassen til den høyest beliggende kafé på vår tur føltes veldig rar. Vi måtte hive etter pusten på flate veien, nesten som vi gruet oss til å ta fatt på trinnene langs trail ridge selv om toppen ikke virket å være mer enn 50m i høydeforskjell. Eksakt høyde over havet oppgitt i fot

Her er beviset, med et par pauser underveis gikk de siste meterne opp mot Rocky Mountains høyeste utsiktspunkt på like under 4000moh relativt greitt. Lettere enn fryktet.

Vi disponerte hele dagen og tok for oss flere utsiktspunkter. Ben som har gjort turen over de berømte fjell et 30 talls ganger kunne fortelle at Rocky Mountains har 62 peaks høyere enn 14.000 fot, eller ca. 4200moh.

Ben Zywicki med flere ultraløp over Rocky Mountains har funnet sitt favoritt sted i Colorado. Det heter Grand Lake. Vi syns stedets ene gate mest lignet en real westernby slik vi ser disse på film.

Da vi dro hjemover stod trafikken nedover fjellene nesten helt stille ettersom tusener legger sin weekendturer opp hit. Grand Lake ligger på 2600 moh og bildet et eksempel på at det helt plutselig skyet til, kraftig vindøkning, parasoller som fyker vegg i mellom før vi finner ly de få minuttene det varer før sommer, fryd og gammen igjen preger feriestedet

Jeg har løpt uttallige mil i dette område forteller vår vert som fortsatt håper å rekke USA's OL kvalifisering for maraton innen utgangen av februar.

Innafor nasjonalparkens grenser var veikvaliteten helt utmerket. Vi fikk bekreftet hvorfor det kan være så problematisk å bevege seg, ettersom kroppen på denne høyde kun får opptatt 2/3 del av nødvendig oxygen for å bevege seg normalt